Hoe kun je de communicatie tussen ouders in scheiding verbeteren?

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste ouders (tussen de 60 en 80%) tijdens en na de scheiding vooral communiceren via e-mail en berichtjes op WhatsApp.
Veel ouders geven aan nauwelijks persoonlijk contact te hebben met de andere ouder, ook niet of nauwelijks via de telefoon.
Blijkbaar communiceren gescheiden ouders dus voornamelijk via e-mail en WhatsApp berichten.
Niet echt bevordelijk voor een ‘warme’ ouderschapsrelatie.

Toch zit er ook een voordeel aan deze vorm van communiceren.
Als professional kun je namelijk sneller de stijl of taal van de ouders herkennen als deze geschreven is.
Dit kun je gebruiken om de communicatie tussen ouders te verbeteren.

Susan is een van mijn klanten die oprecht geloofde dat ik haar niets meer kon leren over communicatie.
Zij was er volledig van overtuigd dat ze het goed aanpakte en niets hoefde te veranderen.
Vol trots liet ze mij haar e-mails en WhatsApp gesprekken zien.
Kijk maar hoe goed ik het al doe; ik ben beleefd en mensgericht, ik stel vragen en ben heel open en toegankelijk.
Susan begrijpt werkelijk niet waarom Tom geen antwoord geeft op haar e-mails en waarom hij steeds zo stug en afwerend doet.

Het antwoord is eenvoudig:

Misschien wil Tom wel helemaal geen beleefde,  mensgerichte, open, toegankelijke en vragende e-mails.
Grote kans dat Tom dol is op onbeleefde, zakelijke, gesloten en stellende e-mails.
Susan denkt dat de manier waarop zij aangesproken wil worden ook geldt voor Tom (en alle andere mensen).
De vraag is of dat waar is?
Mijn ervaring is dat we allemaal een manier hebben waarop we het liefst communiceren, je kunt dit zien als een taal of stijl.
Hoewel we meestal verschillende stijlen voor verschillende situaties hanteren, hebben we toch meestal wel een voorkeur.

Zo ben ik zelf vooral een mensgerichte en enthousiaste communicator.
In mijn e-mails benoem ik vaak mijn gevoel en ik spring nog weleens van de hak op de tak.
Tijdens mijn scheiding merkte ik dat mijn ex daar bepaald niet van gediend was en hij beantwoordde mijn appjes en e-mails vaak heel kort en zakelijk, maar soms ook helemaal niet.
Ik werd daar steeds weer woedend van.

Wat ik niet wist was dat door een eenvoudige aanpassing van stijl en taal dit ook heel anders kan.
Susan overkwam hetzelfde en het is ook heel begrijpelijk.
Ouders denken al snel dat de andere ouder op dezelfde manier wil worden aangesproken, en dus blijven ze het eindeloos op dezelfde manier proberen. Met steeds hetzelfde slechte resultaat. Ze hebben niet door dat ze in de allergie van de ander communiceren. Dit patroon kan gemakkelijk escaleren naar een conflictsituatie met grote gevolgen voor de kinderen.
Dat is niet wat wij willen als professional!

Wat levert het ouders op om hun taal te veranderen in de taal van de andere ouder?

Door je meer te verdiepen in de taal van de ander, ga je de ander ook beter begrijpen.
Als je naar Frankrijk gaat is het handig als je Frans spreekt.
Je kunt de ander dan beter verstaan en dus verloopt de communicatie over het algemeen veel soepeler.
Uiteraard kun je ook met steenkolenengels of met handen en voeten duidelijk maken wat je wilt, maar de kans op misverstanden is dan veel groter.
De vraag is of je dan krijgt wat je wilt.
Door ouders te leren hun taal te veranderen in de taal van de andere ouder gaan ze elkaar beter begrijpen.

Susan begreep eindelijk waarom Tom niet reageerde op haar berichten.

Omdat ze Tom nu beter begrijpt, kan ze haar boodschap (datgene wat ze wil zeggen) in de taal van Tom brengen zodat Tom háár ook beter begrijpt.
Samen Frans spreken geeft een gevoel van begrip en verbondenheid.
Wederzijds begrip zorgt ervoor dat we meer bereid zijn tot samenwerking en minder snel in een conflict belanden.
Je bent als het ware aan het levellen wat een gevoel van gezamenlijkheid en gelijkwaardigheid geeft.

Susan merkte dat Tom sneller reageerde toen ze ging communiceren in zijn taal en bovendien minder snel in de weerstand ging.
Wederzijds begrip en het gevoel van gelijkwaardigheid en verbondenheid zorgt er ook voor dat je meer invloed kunt uitoefenen en sneller resultaat krijgt.
Daarbij gaat het er niet om dat ouders elkaar manipuleren, maar wel dat er een gevoel van gezamenlijkheid ontstaat.
Als ouder wil je nog steeds hetzelfde, maar de manier waarop je het aanpakt en de ander aanspreekt zorgt ervoor dat je sneller en beter resultaat krijgt.
Zo besloot Susan dat ze een boodschap over de omgang van de kinderen in de taal van Tom ging brengen.
Dit zorgde ervoor dat Tom veel sneller reageerde, maar ook actief meedacht over de omgang en ze er samen uitkwamen zonder strijd.
Daar waar Susan eerder met haar beleefde, zogenaamd open stijl geen enkele reactie kreeg van Tom en ten einde raad ging dreigen en stalken, had ze nu meteen een reactie en was verbaasd over de medewerking die ze van Tom kreeg.

Spreekt jou dit aan als scheidingsprofessional?

Heb je weleens overwogen om scheidingscoaching aan te bieden als extra dienst?
Wil jij ook dat jouw klanten beter met elkaar leren communiceren in het belang van hun kind?
Herken jij de slechte communicatie en wil je ouders helpen dit te verbeteren?
Ben je toe aan een nieuwe uitdaging in je werk of wil je de meer ‘zachte’ kant van een scheiding aandacht geven?

Dan is het coachprogramma ‘Succesvol Scheiden’ wellicht iets voor jou!

Op 7 november start het nieuwe certificatieprogramma voor Succesvol Scheidingscoach Nederland
Je kunt deze opleiding per module, als halfjaarprogramma of All Inclusive programma volgen zodat het op maat is voor jouw behoefte.

“Als mediator help ik mijn klanten om zo goed mogelijk de scheiding te regelen. Ik merkte dat ik meer wilde betekenen dan dat. De scheiding begint namelijk pas nadat de stukken zijn ingediend. Steeds bleef ik echter investeren in educatie op het financieel-juridische vlak. Toen ik sprak met Wanda realiseerde ik mij dat mijn kennis op het ‘zachte’ vlak van scheiden echt te dun was. Ik vroeg me nog af of deze opleiding dan wel de beste stap zou zijn, het opleidingsaanbod is immers gigantisch. Al snel ervaarde ik ook de overige kansen die door deelname aan SSN mij geboden werden. Ik kan nu mijn praktijk uitbreiden met scheidingscoaching en hierdoor niet alleen ouders in een lastige scheidingssituatie coachen én vechtscheidingen voorkomen, maar ik heb nu ook een welkome afwisseling in mijn dagelijkse werkzaamheden. Nu heb ik dagelijks goede mediations waarbij ik ervaar- en terugkrijg- van mijn klanten dat ik hun verwachtingen overtref. Ik geniet nu veel meer van mijn werk als mediator/ coach!”
Marlieke den Hartog, mediator, succesvol scheidingscoach

Meer weten?

Vraag dan een gratis oriënterend gesprek aan of kijk op de website voor meer informatie via deze link

Je bent heel erg welkom.

Hartelijke groet
Wanda Vendrig

 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *